Pressmeddelande från Lodhian

Svensk whiskytillverkning allt närmare

Lodhian Distillery AB i Ludvika, den svenska whiskytillverkaren, tar den 15 december över kontraktet för Grangärde industrihus, den k-märkta ladugården, där whiskytillverkningen planeras starta i augusti 2001.

Nu är vi ännu ett steg närmare till att komma igång med tillverkningen av vår svenska maltwhisky, säger Thomas Geijer, vd och delägare i Lodhian Distillery AB.

Köpet av Grangärde blev klart i maj och själva anläggningen är byggd i traditionell whiskystil med vitkalkade stenhus och kommer att vara öppet året runt för turister och besökare. Grangärde kommer inte bara ge plats åt whiskytillverkning utan man planerar dessutom, i samarbete med Dalarnas museum, att öppna ett whisky- och ölmuseum.

• När vi nu tar över kontraktet till huset faller fler bitar på plats. Om tre år räknar vi med att den första svensktillverkade whiskyn finns ute på marknaden, säger Thomas Geijer.

Lodhian Whisky tillverkas redan i Skottland och finns på Systembolaget sedan den 1 juli i år. Efter att den kom ut på marknaden har runt tvåtusen flaskor sålts genom Systembolaget och av krögare runt om i landet.

• Nyfikenheten har varit mycket stor och vi är nöjda med försäljningsresultatet, fortsätter Thomas Geijer.

När whiskytillverkningen kommer igång i Grangärde räknar man med att kunna producera 125 000 liter per år. Även om whiskytillverkningen är den största delen av Lodhian Distillery AB:s affärsverksamhet kommer man också att starta en whiskyklubb, the Lodhian Circle. Whiskyklubben kan erbjuda fyra medlemskap, Lodhian Friends, Lodhian Swedish Malt Whisky, Lodhian Shareholder och Lodhian Executive. De olika medlemskapen ligger på fyra nivåer där den mest exklusiva, Lodhian Executive ger aktieandelar, möjlighet att utnyttja konferensrum och gratis övernattning på hotellet bredvid Grangärde. Den lägsta exklusiva nivån Lodhian Friends ger förutom whiskyglas, tröja, löpande information också rabatt i butiken på Grangärde och på övernattningar på hotellet. . Genom att starta en whiskyklubb hoppas Thomas Geijer att öka intresset och kunskapen om whisky, dess tillverkning och traditioner.

Lodhian Distillery AB grundades 1995 av Thomas Geijer och är Sveriges första fullskaliga whiskydestilleri. Lodhian Distillery AB:s affärsidé är att som första professionella whiskydestilleri i Sverige tillverka och sälja först och främst maltwhisky, samt komplettera detta med handel av övriga alkoholhaltiga drycker. Destilleriet kommer att tillverka traditionell maltwhisky med helt hantverksmässiga metoder på samma sätt som whisky alltid har tillverkats i Skottland. Själva anläggningen, Grangärde industrihus, är byggd i traditionell whiskystil med vitkalkade stenhus och kommer att vara öppet året runt för turister och besökare. Förutom sina egna whiskymärken ska Lodhian Distillery AB också importera, blanda och marknadsföra andra whiskymärken. Inom fem år har Lodhian Distillery AB som mål att sälja 100 000 liter whisky på den svenska marknaden och när tiden är mogen ska företaget expandera utomlands.

För vidare information kontakta Thomas Geijer, vd Lodhian Distillery AB, telefonnummer: 0240-150 44, mobilnummer: 070- 337 90 88 eller Sofia Söderholm, PR-assistent Jerry Bergström AB, telefonnummer: 08-666 65 00

www.lodhian.se

Lodhian Distillery AB